Για το σχολικό έτος 2021-2022 έχουμε σχεδιάσει μια σειρά από παρεμβάσεις που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές Α΄και Β΄βαθμίδας.
Συγκεκριμένα:
Προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών με στόχο την εφαρμογή τους στην τάξη:
- «Ονειροκατακτητές εν δράσει…»: το υλικό απευθύνεται σε δασκάλους και νηπιαγωγούς. Δημιουργήθηκε από το Κ.Π. ΙΡΙΔΑ (2018) και είναι εμπνευσμένο από την Καταξιωτική Συστημική Διερεύνηση (ΚΣΔ). Αποτελεί μια ολοκληρωμένη παρέμβαση πρόληψης και ευαισθητοποίησης των μαθητών σε προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες ζωής, απαραίτητες για την θωράκιση παιδιών στους κινδύνους της σύγχρονης εποχής. Βασίζεται στις αρχές της καθολικής Πρόληψης και εστιάζει στην ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων: Ατομικών (συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη), Σχολικών (δέσμευση του παιδιού με το σχολείο, σχέσεις εμπιστοσύνης με εκπαιδευτικούς και συμμαθητές), Περιβαλλοντικών – Οικογενειακών (σχέσεις φροντίδας και επικοινωνία στην οικογένεια). Απευθύνεται σε μαθητές της Γ’ , Δ’ και Ε’ τάξης του Δημοτικού σχολείου και αποτελείται από δέκα ενότητες. Η θεματολογία των συναντήσεων είναι οι εξής: επικοινωνία και συνεργασία στην ομάδα, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, αναγνώριση προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων που λειτουργούν υποστηρικτικά στο θετικό κλίμα της τάξης, αλλά και στη ζωή τους γενικότερα.
- «Συζητήσεις Εφήβων», Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές Σχέσεις, εκδόσεις Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας (ΕΠΙΨΥ) 2000, το οποίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι θεματικοί άξονες του υλικού είναι: ταυτότητα, ετερότητα, αυτοεκτίμηση – λογική και συναίσθημα, επικοινωνία (σιωπή, παρεξήγηση, σύγκρουση), ηθική και πράξη (οι έννοιες του καλού και του κακού), αυτονομία και εξάρτηση / ανάγκες και επιθυμίες, η πρόκληση ως αίτημα αγάπης -έρωτας και σεξουαλικότητα /αμοιβαιότητα και ισοτιμία.
- «Ανοίγοντας στην αλλαγή» – Βιωματικές Παρεμβάσεις σε Εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Κέντρο Πρόληψης Αγ. Βαρβάρας, Αιγάλεω, Χαϊδαρίου «Άρηξις», Κέντρο Πρόληψης Κηφισιάς «Προνόη», Κέντρο Πρόληψης Ν. Ιωνίας «Ίριδα», Κέντρο Πρόληψης Ν. Αρκαδίας «Ανέλιξη», 2017), το οποίο είναι εμπνευσμένο από τη Συστημική Καταξιωτική Διερεύνηση και έχει σαν βασικό στόχο την ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και την εκπαίδευσή τους σε δεξιότητες ζωής. Επιπλέον, στόχοι του προγράμματος είναι η εξοικείωση με το βιωματικό τρόπο μάθησης, η εκπαίδευση στην Καταξιωτική Συστημική Διερεύνηση, η εφαρμογή του προγράμματος στο χώρο του σχολείου από τον εκπαιδευτικό με σκοπό τη δημιουργία κλίματος συνεργασίας τόσο μέσα στην τάξη όσο και στο ευρύτερο σχολικό σύστημα. Η θεματολογία αγγίζει σημαντικά θέματα για το χώρο της εκπαίδευσης, όπως η ουσιαστική επικοινωνία, η ενσυναίσθηση, η αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, η οριοθέτηση εαυτού και άλλων, ο ρόλος του εκπαιδευτικού, η ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων με τους γονείς των μαθητών, τους συναδέλφους ή άλλους φορείς σχετιζόμενους με το σχολείο, η δημιουργική διαχείριση συγκρουσιακών καταστάσεων, η σύνδεση γνωστικού και συναισθηματικού παράγοντα στη μαθησιακή διαδικασία.
Προγράμματα που απευθύνονται σε μαθητές και θα υλοποιηθούν από τα στελέχη πρόληψης μέσα στην τάξη σε συνεργασία με τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς:
- «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο…στο Δημοτικό» για μαθητές προσχολικής ηλικίας που φοιτούν σε νηπιαγωγεία και βρίσκονται στη φάση της μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Στόχος του προγράμματος είναι η ανάπτυξη και η ενίσχυση κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών, που διευκολύνουν την ομαλή μετάβαση τους από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και τα βοηθούν να ανταπεξέρθουν στις απαιτήσεις και προκλήσεις της καθημερινής ζωής.
- «Ονειροκατακτητές εν δράσει…»: το υλικό σχεδιάζεται να εφαρμοστεί σε μαθητές της Γ΄, Δ΄ και Ε΄ δημοτικού.
- «Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο… χτίζοντας γέφυρες», το οποίο απευθύνεται σε μαθητές της ΣΤ΄ δημοτικού. Αποτελεί μια ολοκληρωμένη παρέμβαση πρόληψης και ευαισθητοποίησης των μαθητών σε προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες ζωής. Σκοπός του προγράμματος, είναι να βοηθήσει τους μαθητές να εκφράσουν και να αναγνωρίσουν συναισθήματα, αγωνίες και προβληματισμούς και να ανακαλύψουν δεξιότητες που θα συμβάλουν στην ομαλή μετάβαση και προσαρμογή τους στο νέο σχολείο.
- «Μιλώντας για εφηβεία… η κατανόηση των επιρροών»: πρόκειται για μια δίωρη παρέμβαση σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αξιοποιώντας τις αρχές της Πρωτογενούς Πρόληψης i) δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εκφραστούν και να συνομιλήσουν για τις αλλαγές που συμβαίνουν στην εφηβεία και τα συναισθήματα που συνοδεύουν αυτές τις αλλαγές, ii) ενθαρρύνει τους έφηβους να εστιάσουν στις δεξιότητες ζωής που τους ενισχύουν και τους βοηθούν να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες και τις δυσκολίες, iii) εστιάζει στη διερεύνηση των επιρροών μεταξύ των συνομηλίκων και στην κατανόηση της επίδρασης αυτών των επιρροών, iv) ενισχύει τους μαθητές να διερευνήσουν τρόπους αντιμετώπισης δύσκολων συναισθηματικών καταστάσεων, όπως είναι η μοναξιά.
- «Επικοινωνώ … Βρίσκω νόημα … και Ζω μακριά από τις Εξαρτήσεις και τον Εκφοβισμό»: πρόκειται για δυο δίωρες παρεμβάσεις σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι στόχοι του προγράμματος είναι η ενημέρωση – ευαισθητοποίηση των μαθητών για τις εξαρτήσεις και το σχολικό εκφοβισμό, η ενίσχυση των παραγόντων που ενδυναμώνουν και λειτουργούν προστατευτικά ως προς τις εξαρτήσεις και το σχολικό εκφοβισμό, η δημιουργία κλίματος ομαδικότητας, μέσα από την αλληλεπίδραση και την ενεργή μάθηση.